Новый металл легче воды сделает яхты непотопляемыми

A Metal Composite that will (Literally) Float Your Boat

 

В Университете Нью-Йорка разработали металл, который умеет плавать. Это совершенно новый композитный состав, содержащий магниевый сплав и карбид кремния. Материал отличается прочностью, чрезвычайно легким весом и термостойкостью. Яхта из такого композита не утонет даже со значительными повреждениями.

Разработка представляет собой разновидность синтаксической пены. Над этим «материалом будущего» многие годы трудятся ученые по всему миру, однако исследователям из Нью-Йорка первым удалось вывести пенообразный легкий металл, подходящий для использования в промышленных масштабах. Работа велась несколько лет на базе Политехнической инженерной школы Нью-Йоркского университета под руководством доцента Нихилу Гупта.

Полученный материал состоит из матрицы, выполненной из магниевого сплава, которая доводится до пенообразного состояния, и полых сфер из армированного карбида кремния. Эти сферы-частицы имеют плотность 0,92 грамм на кубический сантиметр – против плотности воды 1 грамм на кубический сантиметр. Легкость и плавучесть материала дополняются прочностью, позволяющей выдержать любые условия, с которыми судно сталкивается в морской среде. Оболочка одной сферы-частицы может выдержать давление 25000 фунтов на квадратный дюйм, что превышает давление в пожарном брандспойте в 100 раз.

Композит легко приспосабливается под различные задачи и области применения. Его плотность может быть уменьшена или увеличена за счет количества кремниевых сфер, наполняемых магниевую матрицу.

12 мая материал прошел предварительные тесты в Университете Нью-Йорка. Как сообщает пресс-центр университета, разработка технологии близится к финалу. В ближайшие три года она может быть введена в эксплуатацию в рамках какого-либо прототипа. Им может стать лодка, автомобиль или, к примеру, набирающие популярность в ВМФ США сверхтяжелые амфибии UHAC (Ultra Heavy-Lift Amphibious Connector).

И, конечно, возможность использования подобного материала в судостроении откроет двери в совершенно новую эпоху. Только представьте эти невероятные яхты и плавающие города, чья судьба была остаться на бумаге и которые теперь действительно могут быть построены.

источник: engineering.nyu.edu/press-release/2015/05/12/metal-composite-will-literally-float-your-boat

Researchers have demonstrated a new metal matrix composite that is so light that it can float on water. A boat made of such lightweight composites will not sink despite damage to its structure. The new material also promises to improve automotive fuel economy because it combines light weight with heat resistance.

Although syntactic foams have been around for many years, this is the first development of a lightweight metal matrix syntactic foam. It is the work of a team of researchers from Deep Springs Technology (DST) and the New York University Polytechnic School of Engineering.

Their magnesium alloy matrix composite is reinforced with silicon carbide hollow particles and has a density of only 0.92 grams per cubic centimeter compared to 1.0 g/cc of water. Not only does it have a density lower than that of water, it is strong enough to withstand the rigorous conditions faced in the marine environment.

Significant efforts in recent years have focused on developing lightweight polymer matrix composites to replace heavier metal-based components in automobiles and marine vessels. The technology for the new composite is very close to maturation and could be put into prototypes for testing within three years. Amphibious vehicles such as the Ultra Heavy-lift Amphibious Connector (UHAC) being developed by the U.S. Marine Corps can especially benefit from the light weight and high buoyancy offered by the new syntactic foams, the researchers explained.

“This new development of very light metal matrix composites can swing the pendulum back in favor of metallic materials,” forecasted Nikhil Gupta, an NYU School of Engineering professor in the Department of Mechanical and Aerospace Engineering and the study’s co-author.  “The ability of metals to withstand higher temperatures can be a huge advantage for these composites in engine and exhaust components, quite apart from structural parts.”

The syntactic foam made by DST and NYU captures the lightness of foams, but adds substantial strength. The secret of this syntactic foam starts with a matrix made of a magnesium alloy, which is then turned into foam by adding strong, lightweight silicon carbide hollow spheres developed and manufactured by DST. A single sphere’s shell can withstand pressure of over 25,000 pounds per square inch (PSI) before it ruptures—one hundred times the maximum pressure in a fire hose.

The hollow particles also offer impact protection to the syntactic foam because each shell acts like an energy absorber during its fracture.  The composite can be customized for density and other properties by adding more or fewer shells into the metal matrix to fit the requirements of the application. This concept can also be used with other magnesium alloys that are non-flammable.

The new composite has potential applications in boat flooring, automobile parts, and buoyancy modules as well as vehicle armor.
The authors recently published their findings in the International Journal of Impact Engineering. “Dynamic Properties of Silicon Carbide Hollow Particle Filled Magnesium Alloy (AZ91D) Matrix Syntactic Foams” is available here. This research is conducted in collaboration with the U.S. Army Research Laboratory.

Be the first to comment on "Новый металл легче воды сделает яхты непотопляемыми"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


IA Position (с) свидетельство о регистрации СМИ Эл №ФС77-44741 . не агент
Главный редактор Кушеев С.С. chief@smipoziciya.info, press.fian@gmail.com, +79119808112
права-продавца.рф СМИ-Позиция СПб.